Sunday, July 14, 2024

Dawson City - Yukon/Kanada- Green Tortoise 6./22. nap

Reggel Whitehorse mellett, a Takhini Hot Springs-nél ébredtünk, a nap során Dawson City volt a cél. 
Továbbra is megdöbbentő, hogy van egy út és sok száz kilométeren át nincs semmi, de tényleg semmi. Az út mellett néha látható, hogy volt egy-egy tűz, a fák feketék, alatta gyönyörű lila virágok, ahogy a természet megújul. 
Az utakat karbantartják, rossz nyelvek szerint két évszak van, a tél és az útépítés. Mindenesetre elmentünk egy elég komoly építkezés mellett, ahol szerintem még az alépítményhez is hozzányúltak. 
Mielőtt célba értünk tettünk egy rövid kitérőt, a Midnight Dome nevű csúcsra mentünk fel, ahonnan megcsodáltuk a kilátást. Látszik egyrészt a bányászat, hisz ez a város mégiscsak az arany miatt van itt. 
Vacsora után a Diamond Tooth Gertie nevű becsületvesztőbe tettük át székhelyünk, ami egyrészt egy kaszinó, másrészt revü. Bevallom engem az utóbbi érdekelt és bár a világ végén vagyunk mégis egész jó volt, talán a nagyon jó jelzőt is megkockáztatom. Három műsor van egy este, az első múltidézó, aztán egyre poposabb lesz a második, végül a harmadik teljesen pop (ABBA, Back street boys, stb). 
Az utolsó éjfélkor kezdődött, készítettem egy fotót háromnegyed tizenkettőkor (naplemente előtt) és egyet fél egykor, amikor még mindig igazándiból világos van. A műsor közötti szünetben ismét előkerült Lyle (tulajdonos / sofőr), mondjuk úgy, hogy nem sok jót tesz a saját üzlete érdekében, mert igencsak barátságtalan. Reggel belém is belémkóstolt, de én nem vettem magamra, egyik fülemen be, másikon ki. Van aki mesélte, hogy sírt Lyle miatt. És itt egy belevaló 50+-os nőre gondolj :-(
Azt hittem ma nem lesz miről írnom, tévedtem, de lent ott van sok-sok kérdésre válasz, remélem semmit sem hagytam ki. 



Beszéljünk a medvékről :-) Először is, a medvék ha tehetik kerülik az embereket, a legegyszerűbben úgy tudod távol tartani őket, hogy beszélsz. Ha véletlenül mégis összefutsz eggyel, akkor üdvözöld, ne fuss el. Tedd fel a kezeid, légy "nagy". Ha a medve feláll, akkor egyszerűen megpróbálja jobban megérteni mi is vagy, inkább szagolva, mint látva, mivel a látásuk felettébb pocsék. Ösvényeken azért találkozhatsz medvékkel, mert ők sem hülyék, könnyebb egy ösvényen közlekedni, mint az aljnövényzeten keresztül küzdeni magad. 

Az étkezésekről még egy dolog jutott eszembe. Alapvetően vegetáriánus egyszerűen azért, mert húst megfelelően hűteni macerás, de ha valaki húsra vágyna simán ehet amikor épp magadról kell gondoskodj. 

Érdeklődtetek arról, hogy hogyan tájékozódunk programokról. Egyfelől amikor megállunk valahol, akkor mindig kapunk információt arról, hogy az adott helyen mi érhető el, van-e izgalmas séta lehetőség, stb. Másrészt újdonságként párnaponta kapunk egy e-mailt, benne információval a következő napokról. 

Az időjárás változatos, szerintem sosem volt 20 foknál melegebb. Olyan tiszta ég, mint otthon nyáron szerintem nem volt, felhők szinte mindig vannak, sokszor előfordul, hogy esik, van, hogy nagyon, van, hogy kicsit, de tartósan eddig sosem esett. Éjjel tud hideg lenni, tippre olyan öt fok körül lehet a hőmérséklet. 

A cruise ship Az USA-ban nagy divat, rengeteg ilyen utat szerveznek, vannak tematikus utak is, ami számomra inkább meglepő, hogy nem kevesen vannak olyanok, akik sokszor ki sem szállnak. Juneau-ban láttam olyan plakátokat amely szerint szeretnének hajó nélküli szombatokat, de ez elvileg sok munkahely elvesztésével is járna. A Lynn canal elvileg az egyik legmélyebb fjord a világon. Juneau, Skagway és újabban Haines a városok ahol megállnak. 

Ami otthonról elképzelhetetlen az a távolság és az, hogy itt tényleg a természet az úr. Alig vannak települések, azok is legtöbbször aprók és nagyon távol helyezkednek el egymástól. Amin meglepődtem, hogy harmadik legfiatalabb vagyok, van egy 18 és egy 26 éves srác, a többiek mind 60+
USA, Ausztrália, Új Zéland ahonnan jöttek az emberek. A férfi nő arány 6/11.

Kanadába nem kell vízum, ha légi úton érkeznél, akkor kell előzetes regisztráció. Az USA-ba jelenleg minden belépéshez kell ESTA (elektronikus előzetes beutazási jogosultság), ezt még Juneau-ban ha jól emlékszem elintéztem. Az app egy katasztrófa, egy videó szelfit kell készíteni, de nem magyarázza el, hogy pontosan mit is kellene tenni, sok-sok próbálkozás után elintéztem a weblapon. Emlékeim szerint nem voltam túl lelkes. 

Indián történetek: volt még egy történet egy lányról, aki egy nagy hernyót nevelt. Elég kegyetlen az egész, mert állítólag a serdülő lányokat száműzték. Egy lány, azért, hogy legyen társasága egy hernyót kezdett el nevelni, később ez a hernyó akkorára nőtt, hogy a közösség életét veszélyeztette, mivel megette a törzs ételét. Ezek után a lányt száműzték. 

Apróságok:
Eddig nem volt vészes szúnyog helyzet. Voltak, de annyira nem volt vészes, hogy sátorban aludjak. 

Az ételeket én helyeztem el a tányéron, a betekert cuccokat így kaptuk. 

A Pepsit kíváncsiságból vettem, későn vettem észre, hogy pohárba kellett volna kitölteni. Pont a széndioxid bökőssége hiányzott belőle. Habzott, de nem úgy. Az egyik sima, a másik vaníliás volt. 

Érdekes, hogy a repülős világban a sztenderd a láb, mint mértékegység. Hajózásban érthetőbb, hogy miért ez a sztenderd. 

A múltbéli gondokra bevallom nem emlékszem, majd ha hazaérek felfrissítem a memóriám, addig nincs kedvem ezzel foglalkozni :-) Amikor Juneau-ban a hostelben páran beszélgettek, akkor nyilvánvaló volt hogy mi a téma és persze Lyle (sofőr / cégtulajdonos) most is olyan, mint egy durva smirgli. 

2 comments:

  1. nagyon tetszettek az előadásokról készült képek, neked mennyit fizettek az egyszeri fellépésedért?

    a képek megelőzték a blogot: milyen alkoholba tették a lábujjat?

    ReplyDelete
  2. Marianna KárpátiJuly 16, 2024 at 4:46 AM

    Írod, hogy nagyok a távolságok két település között. Van valami jelzés a figyelmetlen autósoknak, hogy a következő benzinkút 500 km-re van? Megálltok néha tankolni valahol? Az út szélén van a benzinkút, vagy az is csak egy településen van?

    ReplyDelete

Úton haza

Igazándiból egy történet maradt hátra, hogy arról írjak, hogyan jutottam haza. Lehetne a történet az, hogy Anchorage-ben felszálltam egy rep...